Ga terug naar overzicht Verplaatsing

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer is personenvervoer waarvan iedereen gebruik kan maken, mits betaling.

Bepaalde vormen van openbaar vervoer (zoals bus, trein, tram) rijden volgens een vaste dienstregeling, ongeacht het aantal reizigers. Andere diensten (zoals taxi) zijn vraagafhankelijk en je moet op voorhand bellen om er gebruik van te maken. Een taxi is de duurste vorm van openbaar vervoer.

Hoe weet je welke trein, tram of bus je moet nemen?

-          Vraag informatie aan iemand die je kent

-          Vul de routeplanner in op de website van De Lijn

-          Kijk op de netplannen van De Lijn

Vervoersbewijzen

Als je met de trein, de tram of de bus reist, heb je een vervoersbewijs nodig. Dit koop je best op voorhand, anders is het duurder. Als je geen vervoersbewijs hebt en je wordt gecontroleerd, moet je een boete betalen. Als je een abonnement hebt, is dit je vervoersbewijs. Een abonnement is enkel geldig als je ook je identiteitsbewijs bij hebt.

Een vervoersbewijs voor de TREIN koop je:

  • Online (www.nmbs.be). Je zoekt de juiste dienstregeling op en print je ticket af.
  • Aan het loket. (als er een is) Je zegt naar waar je wilt reizen en of je een enkel biljet wilt of heen-en-terug. Je betaalt cash of via bancontact.
  • Aan een automaat in het station. Volg de stapjes op het scherm. Betaal cash of via bancontact. Neem je ticket uit het bakje.
  • Op de trein zelf. Dit mag enkel als je geen tijd meer had om een ticket te kopen of als je opstapt in een station waar je geen ticket kan kopen. Je meldt voor je instapt aan de conducteur dat je een ticket nodig hebt. Opgelet: op de trein betaal je meer voor je ticket.
  • Via SMS door een bestelcode te sturen.
  • Via je smartphone met de Mobile Ticketing App.

De prijs van je treinticket hangt af van de reisafstand.

 

Een vervoersbewijs voor de TRAM of BUS koop je:

  • Online (www.delijn.be).
  • Aan een loket.
  • Aan een automaat in het station. Volg de stapjes op het scherm. Betaal cash of via bancontact. Neem je ticket uit het bakje.
  • Op de tram of bus zelf. Opgelet: je betaalt meer voor je ticket.
  • Via SMS.
  • Via je smartphone met één van de beschikbare apps.

Met een tramticket of busticket kan je maximaal 1 uur reizen. Na 60 minuten kan je niet meer overstappen maar je mag nog wel de rit afronden.

Ongeschreven regels op de bus, trein, tram

Omdat er zich veel mensen in een kleine ruimte bevinden, is het belangrijk om rekening te houden met elkaar.

  • Denk eraan dat anderen je gesprek kunnen meevolgen. Bespreek daarom geen intieme zaken op de trein, tram of bus.
  • Pas je stemvolume aan en spreek niet te luid.
  • Om elkaars persoonlijke ruimte zoveel mogelijk te respecteren, gaan mensen die elkaar niet kennen niet naast elkaar zitten zolang dat mogelijk is.
  • Als alle zitplaatsen volzet zijn, sta jouw zitplaats dan af aan oudere personen en zwangere vrouwen. Dat is een gangbare beleefdheidsregel. Sta op, wijs naar je plaats en vraag: “Wilt u graag zitten?”
  • Zet je muziek niet te luid. Zelfs als je oortjes gebruikt, horen anderen de muziek er soms door. Dit kan storend zijn.
  • Veel mensen rijden liever met de richting mee, omdat men sneller ziek wordt van achteruit rijden. Dit kan een reden zijn waarom mensen vragen om te wisselen van plaats.
  • Als er niet veel zitplaatsen over zijn, zet je bagage dan niet op de stoel naast je, maar hou die op je schoot of leg je bagage bovenaan in het rek. Let op dat je deze niet vergeet bij het uitstappen.

Let op. Andere mensen houden zich niet altijd aan deze ongeschreven regels!

Onverwachte omstandigheden

Als je het openbaar vervoer neemt, kan je reisroute verstoord worden. Na veel ervaringen weet je beter wat je kan doen.

  • Bekijk best op voorhand welke trein je kan nemen voor het geval dat je jouw trein mist.
  • Blijf rustig. Er bestaat een oplossing. Bekijk het positief: je zal iets leren uit deze ervaring.
  • Bel naar iemand met wie je op voorhand hebt afgesproken dat je kan bellen.
  • Bekijk of vraag aan iemand hoe je het snelst op je bestemming geraakt.
  • Als je te laat zal komen op een afspraak, laat dan weten dat je iets later zal zijn dan verwacht.

Hulpmiddelen

Blue Assist

Blue Assist biedt houvast om een eenvoudige vraag te stellen aan een medeburger.

Op dit ogenblik bestaan er 3 BlueAssist-instrumenten (BlueAssist-Kaartjes, BlueAssist-app en BlueAssist op Cloudina).

Ga naar http://www.blueassist.eu voor meer informatie